søndag den 8. januar 2012

Hæklet halsrør + DIY

Dette super skønne halsrør fik jeg lavet til mig selv inden jul. Det er så lækkert og super blød. Jeg bruger det hele tiden og er lige nu igang med at lavet et til min mor.

Under billederne kommer der en DIY til jer, så kan i også kan lave et og forkæle jer selv.




DIY
Garn: 200g Rustic fra Hjertegarn (83% Baby Alpaca, 17% Nylon)
Hæklenål nr. 5
Mål på det færdige tørklæde er ca 47cm (dobbelt) x 75cm

lm = kuftmaske
fm = fastmaske
stg = stangmaske
km = kædemaske

Slå 133 lm op, sæt sammen til en ring med en km

Hækl en omg fm hele vejen rundt, afslut med en km

Nu starter mønsteret således:
Hækl 3 lm, 1 stg, 2 lm, 2 stg i første fm - spring 3 fm over og hækl 2 stg, 2 lm, 2 stg - fortsæt omgangen ud og afslut med 2 km (så du nu er i midten af det første mønster, i hullet ved de 2 lm).

Næste omg hækles således:
hækl 3 lm, 1 stg, 2 lm, 2 stg i det første hul (de 2 lm fra tidligere omg), hækl nu 2 stg, 2 lm, 2 stg i det andet hul og resten af hullerne hele vejen rundt, afslut med 2 km (så du igen er i midten af første mønster).

Nu fortsætter du mønsteret beskrevet ovenfor til du opnår den ønskede længde.

I bunden (fm du startede med) har jeg hæklet en omgang af mønsteret, da det gav den pæneste kant.




Opdatering: Det super skønne Rustic garn fra Hjertegarn kan købes her til en rigtig god pris.
Rigtig god fornøjelse

17 kommentarer:

  1. Det ser fantastisk dejligt ud :)

    SvarSlet
  2. Super fin ;O) har lagt mig som fast læser glæder mig til at følge med ;O)

    SvarSlet
  3. 1000 tak Tina - så må jeg snart have fat i det garn :-)

    SvarSlet
  4. Ja Mette du må bare igang - jeg har lige lavet en opdatering i indlægget, nu kan du se hvor du kan købe garnet til en god pris.
    Mvh Tina

    SvarSlet
  5. HVor mange nøgler har du brugt?
    Jeg er i gang og har købt 6 nøgler, men tvivler på, at der er nok...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har brugt 8 hele nøgler ialt 200g. Mvh Tina

      Slet
  6. Ej en super opskrift.Den må afprøves!

    SvarSlet
  7. Hejsa. Nu har jeg tjekket din opskrift nogen gange, og er altså gået i gang :-) men er lidt i tvivl, da jeg er ret nu i hækleverden, skal jeg gentage begge mønstre, eller bare det med 2 stgm 2 lm og 2 stgm i hullet hele tiden til det er langt nok?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er kun det sidste mønster du skal gentage - 2 stgm 2 lm og 2 stgm i hullet :-) Håber du finder ud af det, ellers er du velkommen til at skrive igen.

      Slet
  8. Mente jeg nok :-) Så tør jeg godt fortsætte nu. Man bliver jo fuldstændig bidt af det her :-)

    Tak for hjælpen, og inspiration.

    Mange hilsner Marianne

    SvarSlet
  9. Hej igen. Undskyld jeg sådan spammer din tråd her, men har lige et spørgsmål mere. Nu har jeg hæklet omkring 12 cm eller sådan noget.. Og mit mønster er meget hullet og slet ikke så tæt som dit. Hækler godt nok i acryl og er endda gået ned på nål 4 fordi det var alt for løst med 5eren. Og mine huller er ikke ud for hinanden som dine er. Har du et godt råd? Hækler som du skrev, 2 stgm 2 lm 2 stgm i det store hul

    SvarSlet
    Svar
    1. det er nu helt iorden. Kunne du ikke tage et billede af dit arbejde og sende til min mail - så kan det være jeg kan se problemet. Mit garn er sådan noget lidt fluffy noget, så måske du ellers kunne prøve at lægge dit garn dobbelt :-)

      Slet
    2. Gider du virkelig bruge tid på det?? Ja det ku selvfølgelig være en mulighed. Nu bliver det her lidt hullet, og så må jeg hækle det næste tørklæde i lidt fluffy garn :-) hvad er din mail? Og tusind tusind tak.. Det er ikke nemt at være nybegynder :-D

      Slet
  10. Hejsa, jeg har hæklet med samme garn som dig Men mit måler kun 43 cm og jeg er bange for det bliver for småt til at vikle rundt. Jeg har hæklet 4 om gange. Tror du jeg skal starte forfra med flere løsmasker i starten?

    SvarSlet
  11. Hejsa, jeg har hæklet med samme garn som dig Men mit måler kun 43 cm og jeg er bange for det bliver for småt til at vikle rundt. Jeg har hæklet 4 om gange. Tror du jeg skal starte forfra med flere løsmasker i starten?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...