tirsdag den 23. april 2013

DIY - Ribkanter på body


Jeg lovede jer jo en vejledning til at lave de fine ribkanter på bodyer. Det er ikke svært og jeg bruger kun min overlocker og symaskine. En hel bunke billeder & lidt tekst til at forklare hvordan jeg gør. Håber i kan bruge det.

Klip mønsteret ud - her er det en body med amerikansk hals jeg er ved at lave. 


Mål halsåbningen på både forstykke og bagstykke. I mit tilfælde er målene således:
Forstykke: 27 cm - Bagstykke: 24 cm

Jeg laver ribben 4 cm bred (dette gælder til hele bodyen) og trækker et par cm fra længden på halsåbningen:
Forstykke (27 cm) klippes: 25x4 cm
Bagstykke (24 cm) klippes: 22x4 cm

 Find midten på både ribben og halsåbningen og hold sammen med en nål. Ribbes sættes på bagsiden af stoffet.

 Lad ribben gå en halv cm ud over halsåbningen. Nål fast i begge sider.

Jeg har fundet ud af at det endelige resultatet afhænger af hvordan man får lavet strækket i ribben. Så i halsudskæringerne strækkes ribben således mellem de nåle du allerede har placeret: Den øverste halvdel i hver side strækkes ribben ikke - hele strækket ligger placeret mellem de to pile på billedet.  

 Nu er du klar til at sy. Jeg overlocker ribben fast.

Arbejdet ser nu således ud.

 Buk nu ribben ca halvejs ned (eller som ønsket)

 Fold endnu engang - placer ribben så den går 2 mm længere ud end overlock sømmen fra tidligere.

 Brug god tid på at placere ribben omhyggeligt og sæt fast med nåle. Det endelige resultatet afhænger af dette trin.

 Nu skal ribben syes fast. Jeg bruger symaskinen udstyret med en dobbeltnål 2,5 mm - prøv dig lidt frem med stringlængden. 
Jeg syer 2 mm fra kanten.

 Forsiden

 Bagsiden

Sy nu bagstykket på samme måde.

 Nu er det tid til ærmerne. 
Mål er ærmet - denne gang har jeg ikke trukket noget fra. 
Placer ribben en halv cm ud over kanterne, dette giver et perfekt ærme der ikke er for stramt.
Sy ribben fast med overlocker.

 Husk endnu engang at være omhyggelig med ombukningen og isæt nåle.
Sy med dobbeltnål og lav det andet ærme.

Ærmerne syes fast på for og bagstykke. Sidesømmene syes sammen. 

 Nu ser dit ærme sådan ud. Et lille fif for at tråden ikke trævler op ved afklipning.

 Før trådene som på billedet og hæft enden.

 Nu mangler du så den sidste ribkant.

 Mål hele vejen rundt. Og klip en rib et par cm mindre. 
Sy ribben sammen så den danner en ring.

 Monter ribben således at trækket ligger i ved sidesømmen - således at der ikke er noget stræk der hvor trykknapperne senere skal monteres.

Sy ribben fast med overlockeren.

 Nål ribben fast - når det ligner et pinsvin er du klar til at sy igen.

 Sy ribben fast på samme måde som tidligere. Jo mere præcis og pænere resultat.

 Alle ribkanter er nu færdige.

Til slut presser jeg ribkanterne let med et stygejern og monterer trykknapper.

Lav nu nogle flere :-)

Håber i kan bruge den og spørg endelig hvis i bliver i tvivl eller har rettelser.
God fornøjelse.

18 kommentarer:

  1. Tusind tak det var lige hvad jeg manglede. Jeg har jo forsøgt mig med både en heldragt og en body med ribkanter, men de blev ikke helt gode, men med denne diy så vil jeg straks forsøge mig igen.
    Du kan se min body og heldragt her:

    http://min-mors-mirakler.blogspot.dk/2013/03/en-snegle-body.html

    Kh Maria

    SvarSlet
  2. Super! Hvilken stingindstilling bruger du når du syr med dobbeltnål? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger stinglængde 4 - men det varierer fra maskine til maskine, så anbefaler at du prøver dig frem :-)

      Slet
    2. Takker. Jeg gør forsøget! :)

      Slet
  3. Ej det ser jo nemt ud, når jeg ser din DIY. Det skal jeg altså prøve engang ved lejhed :o)

    SvarSlet
  4. Ih, så fin :) Rigtig sød body du har lavet.

    SvarSlet
  5. Du er intet mindre end fantastisk, Tina! -den kop kaffe kalder i mit hoved endnu en gang;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg behøver vel ikke inviterer dig igen - det var åben invitation så den gælder stadig :-)

      Slet
  6. Sikke da en genial måde at skjule "trevle-kanten" på!!! Tidligere har jeg bare bukket ribben bagover mod vrangsiden, og efterfølgende klippet til, men det her er da meget bedre. Tak for tippet :-)

    SvarSlet
  7. TAK for en fin vejledning til os uden coverlock! Strækker du i stoffet, når du syr? For at få syningen tilstrækkelig elastisk?
    Bruger du en HELT smal zigzag eller syr du ligeud sting?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej frøkentina. Jeg ved det er længe siden du skrev dette spørgsmål. Du har sikket fundet ud af det siden. Men skal man strække i stoffetvfor at det bliver elastisk?

      Slet
  8. super diy - lige det jeg skal bruge når jeg kaster mig ud i jerseyland inden længe :D

    SvarSlet
  9. Årh tak for denne skønne DIY - lige hvad jeg kunne bruge. Så kan indkøb af coverlocker jo strækkes lidt endnu ;)

    SvarSlet
  10. Det er virkelig en fin vejledning du har lavet, og god tekst der følger med. Og du syr virkelig flot!

    SvarSlet
  11. Hvilket mønster bruger du til din body?

    SvarSlet
  12. Super DIY. Det må jeg prøve næste gang. Lige et ekstra ?. Når jeg syer ærmer sammen, med smal ribkant (som ovenstående, bare syet på anden vis) synes jeg det er svært at få enderne til at mødes, altså det er ligesom om at det underste stykke stof skrider, sådan at ærmet bliver syet lidt skævt sammen. Jeg syer på overlocker. Giver mit spørgsmål mening? Og har du et trick?
    /Rikke

    SvarSlet
  13. Takker - jeg har lavet et forsøg: http://aberdabei.tumblr.com/post/66399302446/body-nogen-der-vil-lave-en-diy med en anden metode, men vil klart prøve din næste gang - har dog et enkelt spørgsmål, som jeg ikke kunne løse med den anden metode: hjørner nederst på benene i heldragter (hvis de skal være "skarpe", hvordan gør man det?
    /Sabine

    SvarSlet
  14. Hej. Jeg vil sy hunde-jogging dragter. Tak for en flot visning af, hvordan man syr ribkanter på ...

    KH.
    Lulu

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...