mandag den 16. januar 2012

DIY - Lanterne Papir

Jeg har længe gerne villet dele denne DIY med alle jer andre skønne bloggere, men har ikke rigtig kunnet tage mig sammen. Men har lige siddet og kigget en række billeder igen og blev så ramt af irritation over at det har taget mig så lang til. Men nu kommer det - nu får i andre også muligheden for at lave skønne papirslanterner til de skønne vinteraftner.

Dygtige Karen Klarbæk har på hendes blog en DIY på lanterne papir, dog kræver den nogle mere fancy materialer end jeg (måske også andre) lige lægger inde med, derfor eksperimentere jeg mig frem til denne DIY, udelukkende med materialer som de fleste kreative sjæle har liggende.


Materialer:
- glas
- pensel
- aviser (jeg bruger dem til at male på, og til at tørre på)
- madolie (jeg har brugt den billigste fra Fakta)
- akrylmalig (fra Bilka)
- alm. kopi papir
- vand

Vejledning:
Hæld en lille klat maling i et glas (farverne kan sagtens blandes for at opnå flere farver)

Fortynd med vand og rør rundt med penslen

Lav en farveprøve på et papir

Mal nu papiret - jeg har malet fra side til side

Når papiret er helt malet skal det lige tørre et pat minutter, det skal ikke være knastørt bare lige overflade tørt.

Nu vender du papiret om og maler den anden siden (dette for at papiret ikke krøller) - lad tørre som sidst

Papiret er nu klar til madolien, du påfører som malingen. Giv det godt med madolie, det gør papiret gennemsigtigt. Madolien påføres kun på den ene side.

Bemærk at farven ændrer sig meget når madolien kommer på, derfor er det en god ide at fortynde farven rigeligt.

Nu skal du bare lade papiret tørre natten over og du er klar til at folde lanterner i morgen.



Vejledningen til hvordan du så rent faktisk for papiret forvandlet til lanterner kommer i morgen. Jeg skal nok lige få den lavet færdig.


Hvis du ikke selv har mod på det, så har jeg noget papir liggende som du kan købe, bare send mig en mail.

4 kommentarer:

  1. Jamen, jeg glæder mig til i morgen så :0)

    SvarSlet
  2. Jeg venter også spændt på imorgen... Tak fordi du deler :-))

    SvarSlet
  3. Hvor er det bare super flot det papir - jeg troede bestemt ikke, det var noget du selv havde farvet lige da jeg så det et andet sted på din blog! Men, nu er jeg da også blevet lidt varm på at prøve, for det ser da rimeligt overskueligt ud.

    /Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det bestemt også, du går bare igang

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...